Apariția unor tehnologii avansate precum AI și automatizarea, sisteme cibernetice, cloud computing și computere cognitive ne apropie rapid de următoarea revoluție industrială – Industria 4.0. Industria 4.0 va transforma modul în care lucrăm, producem produse și chiar modul în care trăim. Folosirea acestor tehnologii ne va permite să mărim volumul de muncă în timp ce lucrăm mai puțin ore, să simplificăm sarcinile manuale și mai degrabă plictisitoare și să reducem costurile pentru întreprinderi.
Institutul European de Standardizare în domeniul Telecomunicațiilor (ETSI) a publicat recent un nou document (whitepaper) care descrie proiectarea unei rețele cognitive pentru automatizarea bazată pe inteligența artificială.
Documentul explică modul în care noua arhitectură a sistemului ETSI ENI gestionează, prezice, ajustează și optimizează într-un mod inteligent comportamentul rețelei folosind managementul cogniției, îmbunătățind astfel experiența operatorilor.
„Pe măsură ce tehnologia devine din ce în ce mai complexă, gestionarea infrastructurii de telecomunicații crește în complexitate. Operatorii au nevoie de instrumente bazate pe date, care să îi ajute să ia deciziile corecte la momentul potrivit”, subliniază Ray Forbes, președintele ETSI ISG ENI.
„Sistemul ETSI ENI este un set de bucle de control închise ierarhice bazate pe extensii ale modelului Observe-Orient-Decide-Act. Aceste extensii permit arhitecturii cognitive ENI să își adapteze comportamentul în funcție de schimbările în nevoile utilizatorilor, obiectivele de afaceri și condițiile de mediu. De exemplu, sistemul ENI ar putea reconfigura un set de segmente 5G pentru a satisface nevoile de servicii în schimbare”, adaugă el.
Sistemul folosește procese cognitive pentru a înțelege modul în care comportamentul din trecut, împreună cu datele și informațiile contextuale ingerate în prezent, afectează obiectivele pe care sistemul ENI încearcă să le atingă. Sistemul de management cognitiv ENI modelează procesele umane de luare a deciziilor pentru a înțelege mai bine relevanța și semnificația datelor ingerate. Managementul cognitiv permite Sistemului ENI să învețe prin experiență să își îmbunătățească funcționarea și performanța. De asemenea, descrie modul în care managementul cognitiv permite automatizarea și produce un comportament autonom.
Principalele subiecte ale documentului includ:
Explorarea modelului de cogniție ENI, Examinarea multiplelor fațete ale procesului de cunoaștere, inclusiv conștientizarea contextului, conștientizarea situației și a procesului formal de cunoaștere (percepție, înțelegere și acțiune), Similaritate între cogniția umană și cunoașterea ENI și utilizarea reactivă, procese deliberative și reflexive pentru implementarea cunoașterii ENI.
Cartea albă descrie, de asemenea, unele dintre detaliile tehnice relevante ale Sistemului ENI, precum și o serie de proiecte inovatoare recente, Proof of Concept.
Documentul poate fi descărcat de AICI.