Sunt din ce în ce mai multe într-un trafic tot mai aglomerat. În ultimii ani, trotinetele electrice au devenit un fenomen stradal. Ele sunt un mijloc comod și economic de transport, oferind o alternativă pentru transportul în comun sau pentru orele pierdute în trafic cu mașina personală.
Bucureștiul are cel mai aglomerat trafic din Europa, spun studiile realizate în anul 2018, iar în medie, locuitorii Bucureștiului petrec cu 50% mai mult timp în trafic decât ar trebui în mod obișnuit, mai mult decât locuitorii altor capitale europene. Spre exemplu, cu o trotinetă electrică distanța dintre Piața Victoriei și Piața Romană (1.2 km) poate fi parcursă în cca. 3 minute, pe când cu o mașină, la o oră de vârf, poți face chiar și 20 de minute.
Trotineta electrică ridică probleme în trafic. Odată cu creșterea numărului de persoane care au ales acest mijloc de deplasare apar și riscurile unor accidente. Prea rapizi pentru a fi denumiți pietoni, dar și prea lenți și neprotejați pentru a se încadra între mașini, utilizatorii sunt confuzi în privința locului prin care ar trebui să circule: pe trotuar sau pe șosea.
Acest tip de probleme va putea fi rezolvat prin reglementări. Unele țări europene au stabilit, deja, reguli clare pentru trotinetele electrice, printre care se numără limita de viteză, pistele speciale sau locurile dedicate de parcare.
Mai mult, există și accidente provocate de funcționarea defectuoasă a acestora, iar standardizarea este cheia care va oferi siguranța utilizării acestor vehicule pe tot globul. În prezent, nu există, sau sunt prea puține standarde pentru trotinetele electrice. Standardele sunt necesare pentru a armoniza regulile pentru producători și utilizatori, precum și pentru asigurarea implementării elementelor de siguranță.
IEC (Comisia Electrotehnică Internațională) a înființat un comitet tehnic (IEC/TC 125) care să asigure standardizarea în domeniile siguranței, fiabilității și protecției împotriva pericolelor provocate de defectele de fabricație a trotinetelor electrice. De asemenea, acest comitet tehnic va oferi și standarde pentru stațiile de andocare, reîncărcarea și reciclarea bateriilor.
Standardele elaborate în cadrul IEC/TC 125 se vor aplica dispozitivelor de transport cu motor electric cu una sau mai multe roți a căror viteză și/sau direcție sunt comandate/acționate electric. Acestea includ scutere electrice, monocicluri și segways, dar exclud bicicletele electrice, bicicletele și mașinile, care sunt deja abordate în cadrul altor comitete tehnice. Standardele se vor aplica numai dispozitivelor utilizate pe drumuri publice.
Secretariatul noului comitet va fi deținut de Belgia, iar prima întâlnire a IEC/TC 125 este programată să aibă loc în septembrie 2019 la Bruxelles.
Suntem convinși că evitarea totală a accidentelor nu este posibilă, dar stabilirea unor standarde minime de siguranță va contribui foarte mult la diminuarea lor.