„Denumire de origine controlată”, „producție sustenabilă”, „comerț echitabil”, sunt doar o parte dintre inscripțiile pe care le vedem tot mai des pe etichetele produselor alimentare. Sunt oare acestea simple strategii de marketing menite să ne atragă sau sunt inscripții reale? Știm cu adevărat ce reprezintă toate aceste revendicări ale producătorilor? Putem avea încredere în ele?
Într-o multitudine de astfel de „revendicări etice” care apar pe o gamă variată de produse de pe tot globul, apar inevitabil și întrebări precum cele de mai sus, deoarece, la nivelul consumatorilor, intervine confuzia. Lipsa unei terminologii comune, a unor explicații clare sau a unor modalități de verificare a acestor revendicări făcute de producători, riscă să afecteze credibilitatea industriei.
În acest context, Organizația Internațională de Standardizare (ISO) a elaborat și publicat primul standard internațional care ajută la clarificarea confuziilor și oferă producătorilor mijloace pentru furnizarea unor informații credibile, exacte și verificabile.
ISO / TS 17033, Revendicări etice și informații de susținere – Principii și cerințe, stabilește metode convenite la nivel internațional pentru a face credibile revendicările etice ale producătorilor.
Standardul acoperă o
arie largă de domenii, de la bunăstarea animalelor și aprovizionarea locală
până la comerțul echitabil și munca efectuată de copii.
ISO / TS 17033 se adresează producătorilor, importatorilor,
distribuitorilor sau oricărei alte organizații care folosește etichete cu „revendicări
etice” pe produsele sale.
Industria „revendicărilor etice” este una extrem de complexă. Pe piață sunt multe tipuri de etichete și scheme de etichetare, variații în funcție de țară, dar și diferite moduri de interpretare a informațiilor. ISO / TS 17033 este conceput pentru a reuni elemente cheie din aceste scheme, astfel încât informațiile furnizate de astfel de revendicări să fie clare, fiabile și bine înțelese.
ISO / TS 17033 a fost elaborat de Comitetul ISO pentru evaluarea conformității (CASCO) împreună cu Comitetul ISO pentru Politica în domeniul Consumatorului (COPOLCO) și a implicat o gamă largă de părți interesate, inclusiv reprezentanți ai guvernului, industriei, operatori ai schemelor de etichetare etică, reprezentanți ai consumatorilor și ai ONG-urilor.
Sursa foto: iso.org