Cum ne vom petrece online timpul online peste 10 ani când ne vom fi săturat de rețele sociale și de seriale?
Mulți vizionari tech spun că miliarde de oameni își vor pune căști VR și vor intra în metavers, o lume virtuală și vastă unde vor putea face aproape orice, de la cumpărături, până la petreceri.
Termenul a fost creat în anul 1992 de Neal Stephenson în romanul ”Snow crash” și este vorba despre un mediu digital unde oamenii interacționează sub formă de avataruri și pot face o mulțime de lucruri, de la cele distractive până la cele și educative.
În luna ianuarie a avut loc în Las Vegas cel mai mare eveniment anual din domeniul IT-ului și al produselor electronice – CES (Consumer Electronics Show). La CES sunt prezentate și lansate cele mai noi inovații din domeniu, astfel că se poate spune că aici se trasează tendințele pentru anul în curs.
Anul acesta, multe companii au prezentat soluții din domeniul ochelarilor inteligenți care vor face posibilă tranziția către viitoarea lume virtuală, numită metavers.
Metaversul – internetul secolului XXI?
După ce Facebook a anunțat la finalul lunii octombrie că își schimbă numele în Meta, discuțiile despre spațiul online virtual numit metavers s-au intensificat. Mulți consideră metaversul ca fiind următoarea etapă a internetului, așa numitul concept WEB 3.
Tot mai multă lume va dori să încerce terminale de realitate virtuală, iar companiile care vor lansa aceste dispozitive, fie sub formă de căști sau de ochelari ultra high-tech, vor trebui să se asigure că gadgeturile au un design care le vor face confortabile de purtat pentru utilizatori.
Începem să vorbim despre metavers în același mod în care am vorbit despre internet la începutul anilor 1990. Când foloseam modemuri și internet prin dial-up, era imposibil să ne imaginăm lucrurile pe care le facem în prezent online, iar același lucru este valabil și pentru metavers.
Elementele de bază care vor fi folosite pentru a asambla „o experiență digitală imersivă” includ cloud computing, tehnologie de tip haptic, video volumetric și rețele 5G.
IEC (Comisia Electrotehnică Internațională) abordează standardizarea acestor domenii. Comitetul Tehnic IEC 100 a publicat recent un nou document referitor la tehnologia haptică, iar comitetul tehnic comun ISO/IEC JTC 1 elaborează standarde pentru aplicațiile IT și este lider în ceea ce privește standardele pentru tehnologia cloud și video volumetric.
Ochelari tot mai confortabili
Perspectiva accesării metaversului a dat creatorilor de realități virtuale, augmentate și mixte (VR/AR/MR) un nou impuls. Va fi esențial să deții o cască VR sau un fel de ochelari smart și un device de ”motion tracking” pentru a putea apuca diverse obiecte virtuale.
Companiile care produc căști de realitatea virtuală spun că userii s-au cam săturat de rețelele sociale și vor un mediu nou și modern să interacționeze, iar metaversul le-ar putea satisface această dorință, deoarece oameni vor putea întruchipa personajele dorite prin avataruri și pot explora diverse lumi.
În prezent, cele mai cunoscute modele de ochelari virtuali aflate pe piață sunt Oculus Rift, Google Glass și Magic Leap One, dar o nouă gamă de ochelari inteligenți este pe cale să își facă apariția pe piață, promițând o experiență mai confortabilă pentru purtători.
„Ochelarii cu căști sunt incomozi, iar purtarea căștilor voluminoase pe cap nu va fi viitorul metaversului.”, e de părere Michael Hayes, CEO al unei companii din California, lider în domeniul sistemelor mecanice bio-microelectronice.
„Ochelarii inteligenți sunt singurul dispozitiv care poate combina metaversul și lumea reală și, în cele din urmă, vor schimba fundamental jocurile, afacerile și viața noastră de zi cu zi.”, consideră Jaehyeok Kim, CEO al unui start-up coreean.
Majoritatea ochelarilor inteligenți funcționează folosind undele optice. Acestea sunt structuri imprimate pe o bucată de sticlă (fie pe una sau pe ambele lentile) care reflectă lumina spre ochi de la o sursă încorporată în colțul cadrului (de obicei un mini proiector).
Sursa suprapune pe ecranul ochelarilor obiecte virtuale cu date derivate de obicei de la un smartphone. Evoluțiile recente arată tendința de a permite conexiunea fără fir cu smartphone-ul și de a reduce dimensiunea și greutatea căștii.
IEC elaborează standarde din domeniul realitatății virtuale și augumentate (AR și VR), precum și pentru afișajele ochelarilor inteligenți.
ISO/IEC JTC 1 /Subcomitetul 24 lucrează la interfețe pentru aplicații bazate pe tehnologia informației referitoare la grafica computerizată, realitatea virtuală, procesarea imaginilor, reprezentarea datelor de mediu, suport pentru realitatea mixtă și augmentată, interacțiunea și prezentarea vizuală a informațiilor.
IEC TC 110 pregătește standarde pentru afișaje electronice, inclusiv ecrane OLED, 3D, holografice și flexibile. IEC a publicat standardul IEC 62341-2-1 pentru ecranele OLED care specifică evaluările și caracteristicile esențiale ale modulelor de afișare OLED.
De asemenea, a publicat și standardul IEC 62629-41-1, care este un raport tehnic privind dispozitivele de afișare 3D și holografică.
Ochelarii intelgenți în industrie
Analiștii se așteaptă ca piața de ochelari inteligenți pentru consum să crească anual cu 100% până în anul 2026. Se estimează că până atunci piața ochelarilor inteligenți va atinge 28 de milioane de unități vândute, dar la aceasta va contribui și aplicabilitatea acestora în zona corporativă și industrială.
În prezent, aceștia sunt folosiți în medicină (pentru a instrui chirurgii în proceduri medicale), pentru magazioneri (pentru a identifica într-un mod mai eficient piesele din depozit) sau chiar în industria de armament la sistemul de ochire al armelor.
Paul J. Travers, CEO al companiei care produce astfel de ochelari spune că „Majoritatea activităților pentru care ați purta ochelari AR se desfășoară la distanță de un braț, dar ghidurile de undă normale sunt setate la infinit. Înseamnă că atunci când puneți o imagine 3D în fața ochilor cuiva pentru a apărea la 0,6 metri distanță, există o problemă de focalizare care provoacă stres multora. Ne-am proiectat ghidurile de undă cu scopul de a modifica distanța focală pentru a converge la aproximativ 1,5 metri distanță, făcând experiența mult mai confortabilă.”
Următorul pas – lentilele de contact inteligente
Cu tehnologia din ochelarii actuali, evoluția firească a lucrurilor este spre dezvoltarea unor lentile de contact inteligente.
InWith Corporation deține deja brevete pentru încorporarea circuitelor componente în lentile de contact cu hidrogel moale, iar Michael Hayes, CEO al acestei companii, susține că:
„Tehnologia noastră are capacitatea dublă de a regla vederea purtătorului, permițând dubla focalizare atât la apropiere, cât și la depărtare, dar și de a spori vederea cu informații grafice la fel ca un afișaj heads-up. Lentilele de contact vor fi mult mai discrete și mai confortabile decât purtarea unor ochelari inteligenți”.
Lentilele de contact sunt alimentate de o microbaterie, care se conectează prin Bluetooth la telefonul utilizatorului și are o metodă patentată de colectare a energiei din clipirea ochilor purtătorului.
Informațiile afișate pot fi legate de sănătate (cum ar fi monitorizarea nivelului de zahăr din sânge) sau pot avea funcții precum cele disponibile pe un ceas inteligent. De asemenea, vor fi posibile alerte din lumea reală, cum ar fi limitele de viteză pentru șoferi sau reducerile la magazine și restaurante.
Interfață creier-mașină
Software-ul de realitate augmentată și virtuală și hardware-ul cu care le vom accesa rămân în stadiile incipiente de dezvoltare.
Pe termen lung, s-ar putea să nu avem deloc nevoie de un gadget convențional. Un microcip încorporat în sistemul nostru nervos ar putea permite oamenilor să comunice cu internetul doar prin gândire.
Interfața creier-mașină poate părea un scenariu SF, dar Neuralink, o companie deținută de Elon Musk lucrează la dezvoltarea unui implant neuronal care va permite persoanelor să controleze un computer sau un dispozitiv mobil. Ideea este de a introduce electrozi la scară de microni în zone ale creierului care vor controla mișcarea purtătorilor.
Iar acesta este doar începutul…