Noile tehnologii, de la robotică la învățarea automată, intră într-o perioadă de schimbare și dezvoltare rapidă. În timp ce industria aviatică se străduiește să profite de avantajele acestei automatizări industriale, standardele, în special cele ale ISO/TC 184/SC 4, vor juca un rol-cheie în asigurarea unei căi de zbor fără probleme – dar numai dacă aceștia pot ține pasul.
Încă de când Icarus, fiul lui Dedal, și-a pus cu vitejie aripile făurite din pene și ceară și a zburat spre cer, ființele umane au sfidat gravitația, proiectând și creând tot felul de invenții și dispozitive pentru a se ridica în aer. În zilele noastre, oameni precum Elon Musk, fondator și designer-șef al SpaceX și creatorul Tesla, și Jeff Bezos, fondatorul Amazon și Blue Origin, creează noi trasee pe cer, conduse de viziunea lor și de o doză de aventură și propulsate de noile tehnologii ale celei de-a patra revoluții industriale.
De ani de zile, industria aerospațială și aeronautică continuă să-și depășească limitele. De la primul zbor comercial din 1914, cererea de transport aerian a crescut exponențial. Ca urmare, industria a trebuit să caute noi modalități de a proiecta aeronave mai sigure, mai rapide, mai ușoare și mai eficiente. În secolul al XXI-lea, din ce în ce mai sensibil la mediul înconjurător, industria trebuie, de asemenea, să ia măsuri pentru a reduce emisiile aeronavelor și amprenta de carbon pentru dezvoltare durabilă – provocări mari într-o epocă descrisă drept „generația EasyJet„.
Găsirea soluțiilor la aceste provocări necesită procese de producție noi, eficiente din punct de vedere al costurilor, rapide și flexibile. Tehnologii precum robotica avansată, inteligența artificială, învățarea automată si Internetul obiectelor joacă un rol imens în astfel de procese și ne transformă viața, în special în industria aviatică.
De exemplu, nu ne gândim niciodată la miile de găuri prin care se asamblează diferite părți ale avionului și cum au fost acestea forate, o sarcină care consumă mult timp și care necesită și o mare precizie. Aceasta pare o sarcină mai potrivită pentru roboți decât pentru oameni.
Și când ne gândim că un Boeing 747 este format din șase milioane de părți, care trebuie să fie asamblate, este clar că producția automatizată are un rol esențial în construirea de noi aeronave. Cu toate acestea, aici este provocarea pentru industria aviatică – nu numai să țină pasul cu dezvoltarea rapidă a noilor tehnologii, dar și să asigure standardizarea în domeniul sistemelor de automatizare și integrarea lor în proiectare, aprovizionare, producție și livrare, mentenanță și eliminare a produselor și a serviciilor asociate acestora.
O persoană cu o perspectivă unică asupra ambelor provocări este Kenny Swope, Senior Manager, Integrarea Capabilităților de Afaceri, la Boeing și Președintele comitetului tehnic ISO/TC 184, Sisteme de automatizare și integrare, subcomitetul SC 4, Date industriale. Pentru o companie ca Boeing, care este un producător de sisteme foarte complexe la scară largă, Swope spune că standardele sunt esențiale pentru succesul ei global și sunt împletite prin „produsul, lanțul de aprovizionare și ofertele de servicii într-o multitudine de moduri “ ale companiei.
Acesta este de părere că 3 standarde joacă un rol esențial, și anume:
- ISO 10303, Sisteme de automatizare industrială și integrare – Reprezentarea și schimbul de date despre produse;
- ISO 14306, Sisteme de automatizare industrială și integrare – specificație pentru format de fișier JT pentru vizualizare 3D;
- ISO 32000, Managementul documentelor – Formatul de document portabil.
Sursa: ISO