Atunci când companiile din întreaga lume se conformează acelorași standarde, tehnicile de management, procesele de afaceri și controalele de producție, calitatea, produsele și serviciile devin standardizate.
În portofoliul ASRO există peste 31.000 de standarde naționale care acoperă numeroase domenii: management, mediu, servicii, inginerie mecanică, inginerie electrică, construcții, chimie şi altele.
Cunoașterea standardelor și aplicarea acestora în mod corect este esențială pentru succesul oricărei afaceri, iar beneficiile aplicării standardelor sunt multiple. Printre acestea se numără: îmbunătățirea performanței, calității și fiabilității produselor sau serviciilor oferite, sănătatea și siguranța mediului de lucru pentru angajați, accesul pe piața din întreaga lume, reducerea costurilor, respectarea legislației în vigoare.
Mai jos puteți descoperi cele 7 standarde care nu ar trebui să lipsească din cadrul unei companii, indiferent de dimensiunea acesteia.
De asemenea, aceste standarde sunt incluse într-un pachet special creat pentru dumneavoastră, care poate fi achiziționat din magazinul online ASRO cu un discount de 30%.
Abordarea continuității activității (afacerii)
SR EN ISO 22301:2020 este standardul care vă ajută să elaborați un sistem de management al continuității activității. Acesta definește modul în care trebuie să evaluați riscurile ce ar putea perturba operațiunile și lanțul de aprovizionare, să analizați cât de rapid trebuie să vă recuperați pentru a evita daunele semnificative și să stabiliți ce fel de resurse sunt necesare pentru recuperare. Pe baza acestor informații, trebuie să căutați soluții optime care să vă permită recuperarea și elaborarea unui plan de continuitate al afacerilor în cazul unei pandemii.
Așadar, pentru a continua cu succes și fără întreruperi operațiunile zilnice, ar trebui să analizați de cât personal aveți nevoie, câte echipamente, date, materii prime etc. sunt necesare și în cât timp aveți nevoie de toate acestea, ar trebui să definiți modul în care le obțineți și, nu în ultimul rând, ar trebui să descrieți pașii prin care vă veți continua afacerea utilizând aceste resurse. În acest scop, trebuie să efectuați evaluarea riscurilor și analiza impactului asupra afacerii, să dezvoltați strategia de continuitate a afacerii și să redactați planul de pandemie pentru afacerea dvs.
Abordarea securității comunicațiilor și a datelor
SR EN ISO/IEC 27001:2018 este standardul care vă ajută să elaborați un sistem de management al securității informației. Acesta amintește, în primă fază, faptul că trebuie să aflați care sunt incidentele potențiale, iar mai apoi, ce tipuri de garanții trebuie să implementați pentru a preveni încălcarea datelor.
Așadar, pentru angajații care lucrează de acasă, trebuie să analizați ce tipuri de incidente pot avea loc: ce se întâmplă cu datele stocate pe computerele lor și cum/în ce fel pot fi acestea comunicate pe Internet. Doar după ce cunoașteți aceste situații și urmările lor puteți decide dacă angajații dvs. vor fi obligați să utilizeze VPN, parole complexe, să cripteze date, să utilizeze doar servicii Cloud aprobate în prealabil, să facă copii de rezervă în mod regulat etc. În cele din urmă, ar trebui să documentați regulile prin politici și proceduri, precum politicile de securitate IT.
Abordarea calității produselor și serviciilor
SR EN ISO 9001:2015 este standardul care vă ajută să dezvolți un sistem de management al calității. Acesta definește, printre altele, modul în care trebuie să vă instruiți personalul pentru activitatea pe care o îndeplinește și cum să vă selectați furnizorii și partenerii.
În acest caz, ar trebui să analizați ce tipuri de abilități sunt necesare pentru a vă opera afacerea pe parcursul unor situații neprevăzute și să începeți sistematic să vă pregătiți personalul. Astfel, trebuie să stabiliți: noi canale de comunicare pe care să le utilizați cu clienții sau cu colegii dvs., reguli pentru activitatea realizată la distanță, în așa fel încât aceasta să fie îndeplinită într-un mod eficient și sigur, dar și reguli privind modul de lucru în companie, respectând distanțarea socială etc.
Pentru furnizori și parteneri, trebuie să elaborați criterii clare pentru a îi putea selecta doar pe cei care nu vă vor pune în pericol lanțul de aprovizionare. De exemplu, selectați doar acei furnizori și parteneri care au reguli stricte pentru sănătate și siguranță, care au instruit personalul în distanțarea socială, care au dezvoltat canale de comunicare online etc.
Abordarea sănătății și securității
SR ISO 45001:2018 este un standard care vă ajută să creați un sistem de management al sănătății și securității în muncă. Acesta definește modul în care puteți asigura locuri de muncă sigure și sănătoase prin prevenirea traumatismelor și reducerea îmbolnăvirilor ce pot apărea în mediul de lucru, precum și prin îmbunătățirea proactivă a performanței referitoare la sănătatea și securitatea în muncă.
Implicarea personalului în această activitate și în rezolvarea problemelor alături de dvs. va spori gradul de încredere printre angajați, iar soluțiile implementate îi vor face pe aceștia să se simtă în siguranță la locul de muncă. Această încredere se va reflecta, mai apoi, și în relația cu clienții companiei, care vor depăși teama de a intra în contact cu angajații pentru că vor fi asigurați că sunt puse în practică toate regulile de protecție a sănătății atât pentru angajați, cât și pentru clienți.
Pentru a lua măsuri împreună cu personalul dvs., puteți începe cu o sesiune de brainstorming. Un exemplu ar fi găsirea a cât mai multor răspunsuri și soluții la întrebarea: „Care sunt pericolele cu care ne confruntăm în fiecare proces și unde putem reduce aceste pericole pe durata întregii perioade de criză?”
Când oamenii se simt în siguranță, vor funcționa mai bine – în unele cazuri, productivitatea va fi chiar mai mare decât la locul de muncă; această abordare pozitivă va fi resimțită și de clienți, care vor începe să prefere o astfel de companie în fața concurenței.
Abordarea responsabilității sociale
SR ISO 26000:2011 este cel mai important standard pentru realizarea rapoartelor de responsabilitate socială.
Standardul a fost elaborat în urma unui proces de redactare inovator și inedit la nivel internațional, care a deschis calea unei noi categorii de standarde, bazată pe abordarea participativă și consensuală, care urmărește elaborarea unui set de recomandări („linii directoare”), si mai puțin cerința de conformitate față de un anumit sistem managerial („certificare”).
Deși este un referențial de certificare, SR ISO 26000 este un instrument puternic pentru identificarea ariilor de interes de către organizațiile angajate în implementarea inițiativelor de Responsabilitate Socială.
Elementele esențiale ale responsabilităţii sociale abordate de SR ISO 26000 sunt următoarele: conducerea organizaţie, drepturile omului, relațiile şi condițiile de lucru, loialitatea practicilor, probleme referitoare la consumatori, comunitate şi dezvoltarea locală.
Abordarea managementului riscului
SR ISO 31000:2018 stabilește un număr de principii care trebuie respectate pentru a avea un management eficace al riscului. Acest standard internațional recomandă organizațiilor să dezvolte, să implementeze și să îmbunătățească continuu un cadru organizațional al cărui scop este integrarea procesului de management al riscului în procesele de conducere, de strategie și planificare, de management, de raportare ca și în politicile, valorile și cultura întregii organizații.
Implementarea SR ISO 31000 îmbunătățește, de asemenea, eficiența și eficacitatea procesului decizional, și anume alocarea resurselor. Mai mult, poate fi o componentă activă în îmbunătățirea guvernării unei organizații și, în cele din urmă, în creșterea performanței acesteia.
Riscul este o parte necesară a afacerii și într-o lume în care cantități enorme de date sunt procesate tot mai mult, identificarea și scăderea riscurilor reprezintă o provocare pentru orice companie. Nu este de mirare că multe contracte comerciale și contracte de asigurări necesită dovezi puternice privind buna gestionare a riscurilor.
Standardul SR ISO 31000 oferă linii directoare, nu cerințe. Prin urmare, nu este destinat scopurilor de certificare.
SR EN IEC 31010:2020 vine în sprijinul standardului SR ISO 31000 şi asigură îndrumare privind selectarea şi aplicarea tehnicilor sistematice pentru evaluarea riscurilor.
Toate activitățile unei organizații implică riscuri care trebuie corect gestionate. Procesul de management al riscului contribuie la procesul decizional, luând în considerare incertitudinile şi posibilitatea apariției unor evenimente sau împrejurări viitoare (intenționate sau nu) şi efectele acestora asupra obiectivelor stabilite.
Acest standard are scopul de a reflecta bunele practici curente în selectarea şi utilizarea tehnicilor de evaluare a riscului şi nu se referă la concepte noi sau în curs de dezvoltare care nu au atins un nivel satisfăcător de consens profesional.
Pachetul de standarde esențiale pentru orice companie îl găsiți în magazinul online ASRO cu o reducere de 30 % – Pachet 7 standarde de care orice companie are nevoie.
Membrii ASRO au o reducere suplimentară de 15%.